Geldt een concurrentiebeding tijdens een re-integratietraject bij een ander bedrijf (2e spoor)?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Cryofiel
een jaar geleden
Een concurrentiebeding is ongeldig als het jou bovenmatig belemmert. Daarvan is sprake als je er in een nieuwe baan flink op vooruit zou gaan (financieel of anderszins), of als er geen aandere geschikte banen zijn.
tinus1969
een jaar geleden
De oude werkgever snijdt zich behoorlijk in de vingers als die je aan dat concurrentiebeding wil houden.

Antwoorden (1)

Juridisch gesproken: ja, een werkgever kan je je aan deze clausule houden.
Practisch gesproken zal dat in de meeste gevallen niet gebeuren. De bedoeling van het traject is juist dat je een nieuwe plek vindt. Alleen wanneer er sprake is van bedrijfsgeheime kennis die zo bij de concurrent terecht gaat dan zal de werkgever je wellicht alsnog aan de clausule houden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Maar dan nog... is de clausule niet rechtsgeldig als die verhindert dat de werknemer er significant op vooruit gaat (financieel of anderszins).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Klopt. Maar "significant" is wel een weging tussen de belangen van de werknemer en de ex werkgever.
Maar nogmaals dit zijn de uitzonderingen. Meestal zal de clausule niet gelicht worden.